Poradenstvo bez provízií nefunguje nikde

11.02.2014 14:46

 

Michael Rentmeister síce vníma, že trh finančného poradenstva čoraz viac ovplyvňuje internetový predaj poistiek, nevidí to však ako hrozbu pre sprostredkovateľov. Naopak, podľa neho potreba komplexného osobného finančného poradenstva stúpa aj vplyvom štátom požadovaných či podporovaných produktov.

Ako hodnotíte neustále sprísňovanú sprostredkovateľskú reguláciu v EÚ?

Po dlhovej a finančnej kríze sú finanční sprostredkovatelia pod väčším drobnohľadom. Požiadavky na sprostredkovateľov narástli. Vítame napríklad novú povinnosť dokumentácie klientskeho rozhovoru. Tieto rozhovory však OVB Slovensko dokumentuje už niekoľko rokov. Pomáha to kvalite a efektívnosti nášho poradenstva: zaznamenávame tak ciele, želania a stav klienta. Pri ďalšom stretnutí môžeme jeho dávnejšie finančné rozhodnutia veľmi rýchlo porovnať s novými situáciami.

Vedeli by ste si predstaviť fungovať podľa britského modelu, teda že vašu činnosť by platil klient a nie poisťovňa cez provízie?

To nefunguje ani vo Veľkej Británii, ani v Holandsku. S negatívnymi následkami: práve pre slabšie príjmové skupiny sa tak znižuje dostupnosť poradenstva, čo sa týka zabezpečenia – a to priamo vedie k chudobe v starobe. Klienti málokedy prejavia vlastný záujem, až kým im neukážeme, aké dôležité je súkromné zabezpečenie pre budúcnosť, prípadne aj s obmedzením konzumu dneška. Napríklad spotrebitelia v Nemecku, vo Švajčiarsku a v Španielsku nie sú ochotní za finančné poradenstvo platiť. Potvrdzujú to pravidelné prieskumy. Oproti tomu kompletné poradenstvo zakladajúce sa na provízii je klientmi vysoko akceptované. A je sociálne spravodlivé: klienti, ktorí ukladajú veľký majetok, platia viac ako klienti, ktorí uskutočňujú malé investície. Prišlo sa na to asi už aj v EÚ. V prvých návrhoch nového znenia európskej smernice pre sprostredkovanie poistenia bol najprv naznačený britský smer. Teraz sa už hovorí o pravidlách, ktoré zlepšujú transparentnosť a zároveň poskytujú členským štátom voľnosť pri stanovovaní výšky provízií.

Ako sa za posledných dvadsať rokov zmenil samotný sprostredkovateľský trh? Pred 20 rokmi ste na ňom boli sami, teraz je tu konkurencia.

OVB sa podarilo ostať lídrom na trhu aj potom, ako naň vstúpili podstatne mladšie spoločnosti, a to so zreteľným odstupom. Každý šiesty Slovák je klientom OVB. Konkurencia je pre nás dobrá vec, profitujú z nej aj spotrebitelia. Ak napríklad nejaká poisťovacia spoločnosť na náš podnet zavedie lepší produkt, využije ho aj konkurencia.

Na viacerých trhoch sú vašimi najväčšími konkurentmi bývalí kolegovia. Partners Group na Slovensku a v Česku, AWD v Nemecku sa „utrhli“ z OVB. Nie je škoda, že ste si ich neudržali?

To sa deje v každej a aj našej brandži  bežne. Predtým, než som prešiel k OVB, bol som v spoločnosti Bonnfinanz, u konkurenta OVB v Nemecku. Jeden z riaditeľov, ktorý bol spoluzakladateľom Bonnfinanz, Reinfried Pohl, si neskôr založil vlastnú spoločnosť, ktorá je dnes najväčšou v brandži v Nemecku. Aj Carsten Maschmeyer, zakladateľ AWD, bol predtým v OVB. (AWD je v Nemecku väčšou poradenskou firmou než OVB, z ktorej sa v roku 1988 oddelila, dnes AWD odchádza z východnej a strednej Európy a predala svoje know-how spoločnostiam sídliacich v tvz. daňových rajoch.) Je v poriadku, ak si chcú ľudia presadiť vlastné nápady a návrhy. Organizovať a financovať celú potrebnú infraštruktúru je však veľmi nákladné. Preto prežili a dlhodobo obchodne úspešní sú len tí, ktorí nemajú len dobré nápady, ale sú aj vytrvalí a usilovní.