Slováci majú nedostatočné vedomosti z finančnej oblasti

01.08.2013 11:38

 

Sme, príloha Finančné poradenstvo, str. 9 / jh

 

Podľa viacerých publikovaných prieskumov majú Slováci nedostatočné vedomosti z finančnej oblasti. Častokrát to vedie k vážnym problémom v rodinách. Pomaly sa to mení a významnú rolu pri tom zohrávajú tisíce finančných poradcov a finančných sprostredkovateľov. Aké otázky majú klienti a s čím je možné im pomôcť hovorí Juraj Ďurko z OVB, najväčšej siete finančných sprostredkovateľov na Slovensku.

S akými otázkami za Vami najčastejšie ľudia chodia?

Ľudia potrebujú istotu riešime poistenie a sporivé produkty zamerané na strednodobé ciele ako aj dôchodok, tvoríme majetok pre deti a samozrejme riešime investície do bývania. Ak niečo zvyšuje, investujeme.

Koľko ľudí sa príde poradiť vopred a koľko za vami príde až s prosbou o pomoc, keď sa niečo nepodarí, ale keď im hrozia sankcie?

Takmer dve tretiny ľudí príde až vtedy, keď spadli do problémov. Nezvládajú platiť úver, poistenie sa im zdá nevýhodné alebo chcú ukončiť nepotrebný produkt a nevedia ako. V priebehu posledných rokov sa však aj ľudia menia, sú skúsenejší. Zistili, že je rozumné sa poradiť s nezávislým odborníkom.

Finančná kríza teda ovplyvnila správanie vašich klientov pozitívne?

Ľudia sú obozretnejší. Učia sa pracovať s rezervami, k čomu sme našich klientov roky viedli. Teraz vidia, aké rozumné je mať schopnosť zaplatiť tri štyri mesiace svojich povinných platieb zo svojej rezervy. Vidíme to aj na náraste obchodu so sporivými produktmi. Vedia, že úver sa dá natiahnuť aj na dlhšie obdobie a to čo ušetria na splátke si odložia na predčasné splatenie, prípadne rezervu.

Vašich klientov sledujete dlhodobo, ste akoby lekármi rodinných financií. Aké sú prvé kroky, keď jeden z rodiny klientov stratí jeden zo zdrojov obživy?

V prvom rade sa pozrieme na výdavky, ktoré bude potrebné reštrukturalizovať. Hľadáme možnosti odloženia splátok, ktoré sa odložiť dajú, zrušenia služieb, ktoré rodina nepotrebuje a nahradenie menej výhodných zastaraných produktov novšími, výhodnejšími. Klient, o ktorého sa starám, má do 5 rokoch vytvorené také zdroje, ktoré mu umožnia prežiť stratu zamestnania a proces jeho hľadania bez väčšej ujmy. Horšie je to s ľuďmi, ktorí nemajú pracovné návyky a živia sa brigádnickými činnosťami.

Objavuje sa aj nejaká nezdravá tendencia, ktorú kríza priniesla?

Jednou z chýb je pohľad na poistenie ako na luxus v ich novej, možno horšej situácii. Ak sa tri štyri roky nič nestalo, neznamená to, že sa nestane teraz. A práve teraz sú oveľa zraniteľnejší a chýbajúca náhrada za zničený majetok alebo zníženú schopnosť pracovať ich ohrozí oveľa viac. Inou chybou je krytie nesplateného úveru novým úverom s dlhším obdobím splácania. Niekedy sa tomu vyhnúť nedá, avšak treba si uvedomiť, že spočiatku splácame takmer iba úroky a teda predlžovanie splácania novým úverom sa predraží. Po niekoľkonásobnej zmene banky sa tak ľahko stane, že klient po štyroch rokoch dlží toľko, ako na počiatku, akurát štyri roky platil úroky.

Stretávate sa aj s nejakým nelogickými javmi, kde sa ľudia vyslovene poškodzujú?

Je až neuveriteľné, koľko aj vysokoškolsky vzdelaných ľudí si zoberie úver napr. na stavebné úpravy s 10% úrokom, lebo mu to banka ponúkla. Na druhej strane má vlastné disponibilné zdroje na účte, kde mu banka zaplatí 0,1% úrok. f istá strata 9,9% p.a.

Čo ponúkate svojim klientom, čo nenájde v kamenných inštitúciách?

My sa snažíme dlhodobo pracovať v prospech konkrétnej rodiny. Sledujeme jej vyvíjajúce sa potreby. Z ponuky na trhu sa snažíme vybrať najvhodnejší pre danú situáciu. Nie sme viazaní plánmi predaja konkrétnych produktov, máme možnosť voľby. Keďže s klientom pracujeme počas dlhšieho obdobia, dávame pozor na to, aby sa produkty nezamieňali a aby neboli duplicitné. Z našich skúseností vyplýva, že štvorčlenná rodina v rozličných fázach života má 18 30 zmlúv na finančnom trhu. Je to v poriadku, avšak vyžaduje to kontinuálnu starostlivosť. Inak sa niektoré stanú nepotrebnými a iné nebudú účinné, prípadne zbytočne drahé. Bez poradcu to málokto zvládne efektívne sledovať.

Horúce otázky dneška?

Jednou z tém je budúcnosť eura. Tu je rada pomerne ľahká. Keďže žijeme a zarábame v eurozóne, úvahy o uložení úspor v cudzích menách majú zmysel skutočne až pre ľudí, ktorí potrebujú ošetriť možno stovky tisíc eur. O takto diverzifikované portfólio sa totiž tiež treba starať a neustále vyhodnocovať jeho nastavenie. Pri malých čiastkach to nemá zmysel. Klienti tiež zachytili zmenu nadchádzajúcu od nového roka v poistení žien. Kvôli zavádzaniu rovnosti pohlaví do poisťovníckych výpočtov sa v podstate všetky poistky ženám zdražia. Je čas ešte teraz uzavrieť chýbajúce poistenie.